NEWS




 
 

after the butcher,  Ausstellungsraum für zeitgenössische Kunst und soziale Fragen lädt herzlich ein zur Eröffnung der Ausstellung

ENCORE UN EFFORT _2023_ AN EFFORT AGAIN
Katharina Karrenberg, Olivier Guesselé-Garai

Eröffnung: 23. Juni 2023 ab 19 Uhr
20 Uhr, performatives Lebenszeichen von und mit K. Karrenberg 
Ausstellung: 24. Juni bis 30 Juli 2023
geöffnet nach Voranmeldung: mailto@after-the-butcher.de oder: 0178 3298 106

Die Ausstellung ENCORE UN EFFORT _2023_ AN EFFORT AGAIN  von Katharina Karrenberg und Olivier Guesselé-Garai versammelt verschiedene Exponate aus den laufenden künstlerischen Prozessen der beiden Künstler. 

Katharina Karrenbergs Arbeit setzt sich dabei vertieft auseinander mit Ausprägungen struktureller und gesellschaftlicher Gewalt. Sie reflektiert  diese Gewaltstrukturen als grundlegende Bedingung der aktuellen, kapitalistischen Macht, sowohl der multinationalen Konzerne als auch der staatlichen Machtapparate wie Militär, Polizei und Geheimdienste..., sie tarnen sich, sind permanent anwesend, dennoch oft unsichtbar, werden biopolitisch aufrecht erhalten, dann doch wieder sichtbar an ihren Verkleidungen, Uniformen und verkörpern "die staatlich sanktionierte, gruppendifferenzierte Anfälligkeit für einen vorzeitigen Tod" (nach Ruth Wilson Gilmores). 

Gewaltstrukturen liegen nicht irgendwo unerreichbar und unwandelbar herum, sondern greifen aktiv in unseren täglichen Umgang mit Menschen, Tieren und Dingen ein und sind damit auch aktiv veränderbar. Katharina Karrenberg entwickelt mit ihren Arbeiten eine radikale Kritik an diesen allgegenwärtigen Gewaltverhältnissen, an verschiedenen ––[un]sichtbaren, verschwiegenen aber auch performativen Zugängen und Ausformungen der Repression und offenen Todesgewalt. Die Exponate reflektieren gleichzeitig ihre gegenseitige Andersheit–– ihre Abstraktion, ihre Konkretion und ihre je spezifischen Materialien, in denen die lebensfeindliche Kälte neo-kapitalistischer Verhältnisse fassbar werden.

Olivier Guesselé-Garai entwicklelt eine sehr persönliche künstlerische Sprache, in der soziale Fragen subtil verhandelt werden. Er untersucht einen Alltagsgegenstand wie den Kühlschrank, indem er ihn zerlegt und neu zusammensetzt, er befragt seine Funktion und strukturellen Qualitäten und entdeckt dabei abstrakte Teile und Formen, die zuvor sozusagen versteckt waren. Es ist ein spielerischer Vorgang und gleichzeitig begreift Olivier Guesselé-Garai die künstlerische Arbeit auch als eine Form des Widerstands, in dem die Bestätigung des Seins durch das Bewusstsein und seine stille Kraft Poesie, Freude und Liebe einsetzt, um uns gemeinsam und besonders in der Andersartigkeit zu einer Reflektion über unsere Welt einzuladen.


----------------

after the butcher, showroom for contemporary art and social issues cordially invites you to the opening of the exhibition

ENCORE UN EFFORT _2023_ AN EFFORT AGAIN
Katharina Karrenberg, Olivier Guesselé-Garai

Opening: 23 June 2023 from 7 pm
8 pm, performative sign of life/short intervention by and with K. Karrenberg 
Exhibition: 24 June to 30 July 2023
Open by appointment: mailto@after-the-butcher.de or: 0178 3298 106


The exhibition ENCORE UN EFFORT _2023_ AN EFFORT AGAIN brings together various exhibits from the two artists' ongoing artistic processes. 

Katharina Karrenberg's work deals in depth with manifestations of structural and social violence. She reflects on these structures of violence as a fundamental condition of current, capitalist power, both multinational corporations and state power apparatuses such as the military, police and secret services..., they camouflage themselves, are permanently present, yet often invisible, are maintained biopolitically, then again visible by their disguises, uniforms and embody "the state-sanctioned, group-differentiated susceptibility to premature death" (after Ruth Wilson Gilmores). 

Structures of violence do not lie around somewhere inaccessible and unchanging, but actively intervene in our daily dealings with people, animals and things and are thus also actively changeable. With her works, Katharina Karrenberg develops a radical critique of these omnipresent relations of violence, of various --[un]visible, concealed but also performative approaches and forms of repression and open death violence. The exhibits simultaneously reflect their mutual otherness--their abstraction, their concretion and their respective specific materials, in which the hostile coldness of neo-capitalist relations becomes tangible.

Olivier Guesselé-Garai develops a very personal artistic language in which social questions are subtly negotiated. He examines an everyday object, such as the refrigerator, by disassembling and reassembling it, questioning its function and structural qualities, discovering abstract parts and forms that were previously hidden, so to speak. It is a playful process and at the same time Olivier Guesselé-Garai also understands the artistic work as a form of resistance, where the affirmation of being through consciousness and its quiet strength uses poetry, joy and love to invite us together and above all in otherness to reflect on our world.



 
 Fonds régional
d’art contemporain
Alsace
 
Vernissage le 25.03.2022 / 18h-20h30
 Avec deux performances de l’artiste Mehryl Levisse : Pot-pourri et Présence. Acte VI. Scène 1.
 
Artistes / Künstler·innen: Julian Charrière, Clément Cogitore, Jeongmoon Choi, Gabrielle Conilh de Beyssac, Nathalie Elemento, Em’kal Eyongakpa, Hamish Fulton, Jules Guissart, Juliette Jouannais, Mischa Leinkauf, Mehryl Levisse, Antje Majewski et Olivier Guesselé-Garai, Myriam Mihindou, Josèfa Ntjam, Pak Sheung Chuen, Chloé Quenum, Trevor Yeung.
 
Perspectives #02 est le second volet présentant les œuvres d’art nouvellement acquises par le FRAC en 2019 et 2020.
Dans cette exposition d’une grande diversité formelle, on y retrouvera installations, sculptures, objets, photographies, vidéos, peintures et performances.
Ces œuvres traitent de la relation de l’homme à son environnement, naturel ou virtuel, ainsi que de la notion de (bio)diversité favorisant une approche interdisciplinaire qui met en lien l’art avec la science, l’écologie, l’économie et la culture populaire.
La sélection d’œuvres est complétée par une présentation des documents qui accompagnent le processus d’acquisition et montrent la manière de constituer une collection publique.
------------------ DE
Perspectives #02
Neue Sammlungsankäufe
Vernissage am 25.03.2022 / 18h-20h30
Mit zwei Performances des Künstlers Mehryl Levisse: Pot-pourri und Présence. Acte VI. Scène 1.
Perspectives #02 ist der zweite Teil einer mehrteiligen Ausstellung, die jeweils eine Auswahl der neuen Ankaufe der Jahre 2019 und 2020 präsentiert.
Die neuen Ankäufe sind formell von einer großen Diversität und umfassen Fotografie, Zeichnung, Skulptur, Objekt, Video und Performance.
Sie vereinen bekannte Künstler und solche, die es zu entdecken gilt. Viele Werke beschäftigen sich mit dem Verhältnis des Menschen zu seiner natürlichen oder virtuellen Umgebung sowie dem Konzept der (Bio-)Diversität und verfolgen einen interdisziplinären Ansatz, der Kunst mit Wissenschaft, Ökologie, Wirtschaft und Populärkultur in Verbindung bringt.
Ergänzt wird die Auswahl der Werke durch eine dokumentarische Präsentation der Ankäufe, die einen Einblick in die Arbeitsweise einer öffentlichen Sammlung gibt.
------------------
Visuel : Eyongakpa, Untitled XXVI (Ketoya road), 2016
 
 
 

 

 

ANGST, KEINE ANGST / 畏无所 / FEAR, NO FEAR
April – July, 2021

Initiated by Huang Xiaopeng
Co-curated by Dorothee Albrecht, Antje Majewski, and Stefan Rummel


Artists: Thomas Adebahr, Hank Yan Agassi, Dorothee Albrecht, Nine Budde, Chen Dandizi 陈丹笛子, Iyad Dayoub, Nina DeLudemann, Abrie Fourie, Anne Gathmann, Ge Yulu 葛宇路, Anja Gerecke, Olivier Guesselé-Garai, Huang Xiaopeng 黄小鹏, Klaas Hübner, Franziska Hünig, Mwangi Hutter, Yuko Kaseki, Ange Kayifa, Friederike Klotz, Ulrike Kuschel, Lei Lijie 雷丽洁, Li Juchuan 李巨川, Li Lulu 李璐璐, Li Xiangwei 李翔伟, Li Yifan 李一凡, Mikhail Lylov, Ma Xinyu 马馨钰, Ma Yujiang 马玉江, Antje Majewski, Sajan Mani, Elke Marhöfer, Maternal Fantasies, Alice Musiol, Paulo Nazareth, Bettina Nürnberg & Dirk Peuker, Pınar Öğrenci, Qin Jin 秦晋, Stefan Rummel, RZhen 阿珍, Song Ta 宋拓, Erwin Stache, Sun Haili 孙海力, Tam Waiping 谭伟平, Vangjush Vellahu, Janin Walter, Wang Yinjie 王音洁 & Yao Chunchun 姚纯纯 , Wei Yuan 魏源, Wu Sibo 伍思波, Wu Tiao Ren 五条人, Xi Lei 奚雷, Yang Xinjia 杨欣嘉, Zhong Jialing 钟嘉玲, Zhu Tao 朱涛

Times Art Center Berlin is pleased to present the group show ANGST, KEINE ANGST / FEAR, NO FEAR. The project, initiated by Huang Xiaopeng, and co-curated by Dorothee Albrecht, Antje Majewski, and Stefan Rummel, focuses on the present global state of collective fear and anxiety. It will unfold in three chapters online and offline from April till July, 2021. 

ANGST, KEINE ANGST / FEAR, NO FEAR explores the broad spectrum of fears that have emerged in different geographical, historical and contemporary contexts. The curatorial team invited artists across generations, from the 1960s to the 1990s, to present their works with the artistic media spanning sculpture, installation, video, performance, painting and photography. The artists of diverse international backgrounds are predominately based in Berlin, as well as Beijing, Chengdu, Chongqing, Wuhan, Hangzhou and the Pearl River Delta; one young performance artist is based in Yaoundé. Through the lens of these perspectives, the artist-curators, together with the exhibiting artists, seek to understand our present era. 

The presentation will evolve as an ongoing process over three months, in episodes entitled Uncertainties – Walking on Unstable GroundsPanic – The Moment of Fear, and Potentialities – Growing Out of Damaged Ground.

The project will be divided into three chapters:

 

The project will be divided into three chapters:

Kapitel 1: Uncertainties – Walking on Unstable Grounds

7. April – 1. Mai 2021

Nine Budde, Anne Gathmann, Anja Gerecke, Huang Xiaopeng 黄小鹏, Klaas Hübner, Franziska Hünig, Friederike Klotz, Ulrike Kuschel, Li Juchuan 李巨川, Li Xiangwei 李翔伟, Li Yifan 李一凡, Ma Xinyu 马馨钰, Ma Yujiang 马玉江, Antje Majewski & Vangjush Vellahu, Alice Musiol, Bettina Nürnberg & Dirk Peuker, Qin Jin 秦晋, Stefan Rummel, Erwin Stache, Tam Waiping 谭伟平, Wei Yuan 魏源, Wu Sibo 伍思波, Zhu Tao朱涛

Kapitel 2: Panic – The Moment of Fear

12. Mai – 12. Juni 2021

Iyad Dayoub, Abrie Fourie, Anne Gathmann, Ge Yulu 葛宇路, Anja Gerecke, Huang Xiaopeng 黄小鹏, Franziska Hünig, Ange Kayifa, Friederike Klotz, Lei Lijie 雷丽洁, Li Lulu 李璐璐, Li Yifan 李一凡, Alice Musiol, Pınar Öğrenci, Stefan Rummel, RZhen 阿珍, Erwin Stache, Vangjush Vellahu, Janin Walter, Xi Lei 奚雷, Yang Xinjia 杨欣嘉

Kapitel 3: Potentialities – Growing out of Damaged Ground 

25. Juni – 17. Juli 2021

Thomas Adebahr, Hank Yan Agassi, Dorothee Albrecht, Chen Dandizi 陈丹笛子, Nina DeLudemann, Olivier Guesselé-Garai, Huang Xiaopeng 黄小鹏, Yuko Kaseki, Ulrike Kuschel, Mikhail Lylov, Sajan Mani, Elke Marhöfer, Maternal Fantasies, Mwangi Hutter, Paulo Nazareth, Song Ta 宋拓, Sun Haili 孙海力, Wang Yinjie 王音洁 & Yao Chunchun 姚纯纯, Wu Tiao Ren 五条人, Zhong Jialing 钟嘉玲

 
 


 

THE FACULTY OF SENSING – THINKING WITH, THROUGH AND

BY ANTON WILHELM AMO

 



                                                                                                                                                 

RESEARCH AND  EXHIBITION PROJECT
By Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, co-curated by Jule Hillgärtner and Nele Kaczmarek
04.12.–31.01.2021
 

WITH   Akinbode Akinbiyi, Bernard Akoi-Jackson, Andcompany&Co., Anna Dasovic, Jean-Ulrick Désert, Theo Eshetu, Adama Delphine Fawundu, Lungiswa Gqunta, Olivier Guesselé-Garai, Patricia Kaersenhout, Kitso Lynn Lelliott, Antje Majewski, Claudia Martínez Garay, Adjani Okpu-Egbe, Resolve Collective, Konrad Wolf
 

SAVVY Contemporary respects the current measures to contain the COVID-19 pandemic. We wish everyone good health and safety. You can connect with this project sonically and visually through our window showcase as well as through a digital platform that will soon follow.
 

THE FACULTY OF SENSING – Thinking With, Through, and by Anton Wilhelm Amo is a research and exhibition project to honour the work and life of Anton Wilhelm Amo, an outstanding philosopher of the 18th century. On the basis of Amo’s writings and their reception, politics of referencing, erasure, and canonization will be thematized.
 

From March-September 2020, the first leg of the exhibition was on view at Kunstverein Braunschweig – a city in which Anton Wilhelm Amo breathed, walked, and thought. The second iteration of the exhibition is now taking place at SAVVY Contemporary in Berlin – the city in which in Summer 2020, after decades of struggling to abolish the racist name of M-street, history was made by naming it the first Anton Wilhelm Amo-Street in Germany. The media echo about this renaming process and the associated debates about colonial and racist monuments, honors, archives and other traces in public spaces have re-centred Amo in contemporary discourses – in the quotidien, in activism as well as academic circles.
 

Born in 1703 in what is today Ghana, Anton Wilhelm Amo was abducted as an infant, enslaved, and taken via Amsterdam to Wolfenbüttel at the court of Duke Anton Ulrich. Upon increased racism he fled ca. 1748 to West Africa, where he died ca 1753.
 

With THE FACULTY OF SENSING– Thinking With, Through, and by Anton Wilhelm Amo, we are embarking on deliberations around the oeuvre of one of the most important and consequent intellectuals of the 18th century, whose work has been widely relegated to the extreme margins and actually into oblivion for what might be termed “'obvious reasons”. In a 2013 essay "The Enlightenment's 'Race' Problem, and Ours" for the New York Times' philosophy page “The Stone”, Justin E. H. Smith wonders how and why philosophers like Immanuel Kant or David Hume could afford to be so explicitly racist, at a period when a contemporary of theirs Anton Wilhelm Amo was excelling as a philosopher. The explanation for this can be found in processes of erasure in relation to what Michel-Rolph Trouillot has called “Silencing the Past”. The canon of philosophy, like other canons, is a manifestation of power. Intransparent as it seems, we do know the codes that allow certain people into the canon and leave others out. To be subjugated by gender or race, by geography and coloniality all factor into canonization processes. Consequently, we know how and why Anton Wilhelm Amo Afer Guinea never found a place in the canon of philosophy, despite making important contributions to eighteenth-century German and European philosophy. The project THE FACULTY OF SENSING – Thinking With, Through, and by Anton Wilhelm Amo is not an effort to insert Anton Wilhelm Rudolph Amo Afer Guinea into any canon whatsoever. It is, on the contrary, an attempt to decanonize the philosophical canon by “thinking with, through, and by” Amo.
 

16 international artists and groups were invited to respond to the philosophical thought of Anton Wilhelm Amo in largely newly produced works. Curatorially, the project charts a trajectory primarily on and around his philosophical and legal proposals in relation to the thing-in-itself, the living body and soul discourse, the legal rights of people of African origin in the 18th century as much as today, the politics of naming, as well as engage with more complexe narrations of the history of the Enlightenment project. All these being issues that Prof. Amo tackled in his academic writings.
 

THE FACULTY OF SENSING – Thinking With, Through, and by Anton Wilhelm Amo is not a philosophy thesis. It is an art project. It is a journey, an investigation into that which has been, that which once was, that which could have been – an approach to the work and life of Anton Wilhelm Rudolph Amo Afer Guinea. In reality, in imagination, and in speculation.
 

By questioning the environment Anton Wilhelm Amo grew up in and spaces that we still share with him today, Akinbode Akinbiyi embarked on a journey through the region to conduct a photographic search for vestigial remains.
 

Adama Delphine Fawundu shares this interest in trans-historical connections, working with water as the connecting element that flows through a spatial installation composed of photographs, videos, and an artist book. Following Anton Wilhelm Amo’s theory that it is only the living organic body that can feel and that the soul cannot, Kitso Lynn Lelliott has created a videographic portrait of environments from Amo’s life journey in Ghana and Germany. A second chapter tackles the shortcomings of re-enacting from a position of absence. Starting with targeted interrogations that flank the exhibition’s spatial course, Anna Dasović focuses on the empty spaces and deliberate omissions that have shaped Amo’s biography and perception of his work, questioning thereby the prevailing criteria of canonization.
 

In another form, RESOLVE Collective too have tackled the aporias, gaps, and contradictions that shaped Amo’s life, philosophical oeuvre, and reception of his work. The resulting project Programming Im/Passivity (2020) attempts to translate Amo’s theoretical positions into sensory and artistic processes, with the observers becoming involved as active participants in a workshop-library environment. Bernard Akoi-Jackson’s contribution is a song dedicated to Anton Wilhelm Amo, the lyrics of which were translated by Rahinatu Taiba Ibrahim into Nzema language. The work deals with the period of Amo’s life after his return to Ghana in 1747 and his dedication to gardening herbs.
 

With a room plan made of barbed tape and treated fabrics, Benisiya Ndawoni II (2020) by Lungiswa Gqunta addresses structural violence, migration, and the forced movement of Black people. Questions of exclusion and everyday discrimination are likewise the starting point for the Olivier Guesselé-Garais poem “Their Eyes Were Watching Cop” (2015/2020), here reinterpreted in the form of an installation. Claudia Martínez Garay assembles drawings, prints, and paintings into a visual narrative that links back to heritage, displacement, and racism while also referring back to one-sided definitions of modernity and the problematic relationship of Black and Brown bodies to (cultural) institutions. These are issues that have also motivated Patricia Kaersenhout in her artistic and activist practice for many years. As part of the exhibition, Kaersenhout is showing the series While we Were Kings and Queens (2020), in which she examines the trauma of colonial oppression that stands in flagrant contradiction to the proclaimed ideals of the Enlightenment.
 

In his multimedia installation Decolonizing Knowledge (2020), Adjani Okpu-Egbe bridges the gap between Amo’s work, person, and a proposed alternative canon developed in collaboration with renowned thinkers, academics, and artists.
 

Direct connections to Anton Wilhelm Amo’s philosophical writings are also found in new works by Antje Majewski and Theo Eshetu. Majewski’s Die Apatheia der menschlichen Seele (2020) takes individual imaginations of the soul and translates them into painting via Amo’s ideas; Amo himself is able to “speak” via quotations in a video work by Eshetu. That Anton Wilhelm Amo’s history is a special but by no means an isolated case is made clear in the 2009 cyanotype series Good Morning Prussia by Jean-Ulrick Désert, which recalls the fate of one of Amo’s contemporaries.
 

On the initiative of architect Konrad Wolf, SAVVY Contemporary will itself become the Anton Wilhelm Amo Center (2020) for the duration of the exhibition, reflecting on processes of strategic renaming.
 

The performance collective andcompany&Co. presents a video readaptation of their lecture performance Black Bismarck revisited (again) that takes the Africa Conference as a starting point for tracing the consequences of colonialism. The work was produced in collaboration with Staatstheater Braunschweig.
 

The exhibition is accompanied by a public program, which will partly take place online due to current circumstances. A publication edited by Ndikung, Hillgärtner and Kaczmarek (Mousse Publishing, Kunstverein Braunschweig) entailing essays by Anton Wilhelm Amo, Seloua Luste Boulbina, Victor Uredo Emma-Adamah, Paulin J. Hountondji, Jule Hillgärtner & Nele Kaczmarek, Jota Mombaça, Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, Peggy Piesche, and Justin E.H. Smith will be launched at the finissage of the Berlin leg of  THE FACULTY OF SENSING – Thinking With, Through, and by Anton Wilhelm Amo. 

FIND HERE THE EXHIBITION HANDOUT
 

ARTISTIC DIRECTION AND CONCEPT  Bonaventure Soh Bejeng Ndikung
CO-CURATORS  Jule Hillgärtner, Nele Kaczmarek
CURATORIAL SUPPORT Kelly Krugman
PRODUCTION  Billy Fowo, António Pedro Mendes
MANAGEMENT Lema Sikod, Lynhan Balatbat-Helbock, Jörg-Peter Schulze
COMMUNICATIONS Anna Jäger
GRAPHIC DESIGN  Juan Pablo García Sossa
HANDOUT  Melina Sofia Tsiledaki
TECH Bert Günther
LIGHT  Catalina Fernandez
FUNDING  The project at Kunstverein Braunschweig was funded by the Kulturstiftung des Bundes.
THANKS  Our gratitude to the Kunstverein Braunschweig, namely Jule Hillgärtner, Nele Kaczmarek, Franz Hempel and Raoul Klooker, for their support.
VISUAL Quote by Anton Wilhelm Amo, Design by Juan Pablo García Sossa

 

Ausstellung

Kunst ⇆ Handwerk. Zwischen Tradition, Diskurs und Technologien

2. Okt. 2020 - 10. Jan. 2021

KUNST HANDWERK Motv
Grafik: modern temperament

 

 

Künstler*innen der Ausstellung: Azra Akšamija, Olivier Guesselé-Garai, Plamen Dejanoff, Olaf Holzapfel, Antje Majewski, Jorge Pardo, Slavs and Tatars, Haegue Yang, Johannes Schweiger

In einer zunehmend unübersichtlichen globalisierten Welt, scheint das Bedürfnis nach Kategorisierungen und rigiden Identitätskonzepten ständig zu wachsen. Uneindeutigkeiten und Zwischenräume haben einen immer schwereren Stand. An diesem Punkt setzen die Künstler*innen der Ausstellung an: Ausgehend von ihrer Beschäftigung mit Materialien und handwerklichen Techniken, schaffen sie Arbeiten, die Brücken bauen – zwischen tradiertem lokalen Wissen und anderen Kulturen und Zeiten, zwischen Handwerk und zeitgenössischer Kunst.

Lokale Traditionen und globale, zeitgenössische Kunst

In den letzten Jahren ist das Interesse zeitgenössischer Künstler*innen am Material, an (kunst)handwerklichen Verfahren, am Experimentieren mit Materialien und Techniken auffällig gewachsen. Die internationalen Künstler*innen der Ausstellung arbeiten mit Materialen wie Holz, Glas, Textil oder Stroh und setzten Fertigkeiten von Knüpfen bis Schnitzen ein. Die Werke der Ausstellung – darunter Skulpturen, Textilien und großräumige Installationen – beziehen sich auf kunsthand­werkliche, volkstümliche, künstlerische Traditionen ebenso wie auf zeitgenössische und technologische Diskurse. Die Künstler*innen widmen sich den Kategorisierungen, Hierarchien und Vorurteilen, die den unterschiedlichen Materialien und Verarbeitungsformen zugeschrieben werden.

DIY oder wertbeständige Produkte

Die Ausstellung reagiert auch auf das gestiegene gesellschaftliche Interesse am Handwerk, das sich in sehr unterschiedliche Richtungen entwickelt hat. Zum einen findet sich ein neokonservatives Qualitätsbewusstsein und damit einhergehend der Konsum von gehobenen handwerklichen Gütern, zum anderen haben DIY-Bewegungen an Fahrt aufgenommen. Und nicht zuletzt kann man politische Einverleibungen von Handwerk in einer Reihe mit Begriffen wie Heimat, Volk, Volkskunst und Tradition beobachten. Die Künstler*innen fordern diese Zuschreibung heraus und zeigen in ihren Arbeiten, wie sehr sich lokale Identifikationen und globale Entwicklungen längst ineinandergeschoben haben. Die Bedeutung und Wertschätzung des Handwerks als ein wesentlicher Bestandteil kultureller Identität und vor allem das Gemeinschaft stiftende Potenzial von kunsthandwerklichen Traditionen wird mit den sozialen und ökonomischen Verhältnissen in einer globalisierten Welt zusammengedacht. Auffassungen von kohärenten, in sich geschlossenen Kulturen und Identitäten werden zugunsten von Uneindeutigkeit und Hybridität unterwandert.

Kunst und Handwerk in der Kestner Gesellschaft

Viele Themen der Ausstellung, insbesondere die Hierarchisierung von Kunst und Kunsthandwerk, von europäischer Moderne und außereuropäischen Kulturen, sowie geschlechterspezifische Zuschreibungen von Techniken und Materialien und die Rolle von Design, beschäftigen die Kestner Gesellschaft bereits seit ihrer Gründung 1916. Der zeitgenössischen Kunst wird einen Blick ins Archiv der Kestner Gesellschaft zur Seite gestellt, um die historische Entwicklung dieser Fragestellungen aus institutioneller Perspektive zu beleuchten.

Die Ausstellung wird in Kooperation mit dem Kunsthaus Graz und der Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig (GfZK) realisiert. Zur Ausstellung ist ein Katalog im VfmK Verlag für moderne Kunst GmbH erschienen, der Katalog kostet 20 Euro.

Kuratorinnen: Barbara Steiner und Lea Altner
Grafische Gestaltung: modern temperament, Berlin

Erfahren Sie mehr über die Ausstellung: Nutzen Sie unsere Audioguides oder lesen Sie mehr in unserem Posterheft.

Melden Sie sich an zur Eröffnung am Do, 1. Oktober 2020, 15.30-22 Uhr.





 



Eröffnung
Neu!   Kunst_Handwerk
Die GfZK freut sich, Ihnen endlich die Ausstellung Kunst_Handwerk zu präsentieren! In den letzten Jahren ist das Interesse zeitgenössischer Künstler*innen am Material, an kunst-handwerklichen Verfahren, am Experimentieren mit Material und Techniken auffällig gewachsen. Die Arbeiten beziehen sich auf kunsthandwerkliche, volkstümliche, künstlerische Traditionen sowie zeitgenössische und technologische Diskurse gleichermaßen.  Sie sind herzlich eingeladen die Ausstellung zwischen
14 und 20 Uhr zu besuchen.  Ab 18 h werden die Kuratorinnen Barbara Steiner und Franciska Zólyom anwesend sein, sowie die Künstler*innen Olaf Holzapfel und Slavs and Tatars.   Wir freuen uns   auf Ihren Besuch!






 

THE FACULTY OF SENSING
Thinking With, Through, and By Anton Wilhelm Amo

Akinbode Akinbiyi (GBR), Bernard Akoi-Jackson (GHA), andcompany&Co. (GER), Anna Dasović (NLD), Jean-Ulrick Désert (HTI), Theo Eshetu (GBR), Adama Delphine Fawundu (USA), Lungiswa Gqunta (ZAF), Olivier Guesselé-Garai (FRA), Patricia Kaersenhout (NLD), Kitso Lynn Lelliott (BWA), Antje Majewski (GER), Claudia Martínez Garay (PER), Adjani Okpu-Egbe (CMR), RESOLVE Collective (GBR), Konrad Wolf (GER)


Mar 28 – Aug 2, 2020


With THE FACULTY OF SENSING – Thinking With, Through, and by Anton Wilhelm Amo, Kunstverein Braunschweig has worked in close cooperation with Bonaventure Soh Bejeng Ndikung to develop a project in honor of Anton Wilhelm Amo, an outstanding philosopher of the 18th century. On the basis of Amo’s writings and their reception, highly topical issues of referentiality, erasure, and canonization will be discussed.


In a 2013 essay The Enlightenment's 'Race' Problem, and Ours for the New York Times' philosophy page The Stone, Justin E. H. Smith wonders how and why philosophers like Immanuel Kant or David Hume could afford to be so explicitly racist, at a period when a contemporary of theirs Anton Wilhelm Amo was excelling as a philosopher. The explanation for this can be found in processes of erasure in relation to what Michel-Rolph Trouillot has called 'Silencing the Past'.


Anton Wilhelm Amo (* around 1700 — † after 1753) is considered to be the first Black academic and philosopher in Germany. His work was largely pushed to the margins and rendered obscure. Amo studied philosophy and law in Halle and positioned himself with his dissertations on the mind-body problem (1734) at the University of Wittenberg and Treatise on the Art of Philosophising Soberly and Accurately (1738) as an early thinker of the Enlightenment.
Anton Wilhelm Amo was abducted from the territory of present-day Ghana as an infant, enslaved, and taken via Amsterdam to Wolfenbüttel at the court of Duke Anton Ulrich. It was here that he began his academic career.
As part of the extensive research and exhibition project, 16 international artists and groups were invited to respond to the philosophical thought of Anton Wilhelm Amo in largely newly produced works. Curatorially, the project develops around questions of Amo’s understanding of the thing-in-itself, the discourse of body and soul, the legal status and recognition of Black people in the 18th century and the present time, transcendental homelessness, the politics of naming, and the narrative and history of the Enlightenment.



The exhibition is accompanied by an extensive public program of performances, artist talks, workshops, and discussions. As part of this, a symposium with international scholars and artists will take place on June 19 and 20. The symposium kicks off on June 19, the day of the annual summer party in the garden of the Kunstverein.


A publication will be produced alongside the exhibition THE FACULTY OF SENSING – Thinking With, Through, and by Anton Wilhelm Amo, linking theoretical and artistic contributions to the exhibition and the symposium.



Artists: Akinbode Akinbiyi (*1946 in Oxford, GBR), Bernard Akoi-Jackson (*1979 in Kumasi, GHA), andcompany&Co. (found. 2003 in Frankfurt am Main, GER), Anna Dasovic (*1982 in Amsterdam, NLD), Jean-Ulrick Désert (Port-au-Prince, HTI), Theo Eshetu (*1958 in London, GBR), Adama Delphine Fawundu (*1971 in New York, USA), Lungiswa Gqunta (*1990 in Port Elizabeth, ZAF), Olivier Guesselé-Garai (*1976 in Paris, FRA), Patricia Kaersenhout (*1966 in Den Helder, NLD), Kitso Lynn Lelliott (*1984 in Molepolole, BWA), Antje Majewski (*1968 in Marl, GER), Claudia Martínez Garay (*1983 in Ayacucho, PER) Adjani Okpu-Egbe (*1979 in Kumba, CMR), RESOLVE Collective (found. 2016 in London, GBR), Konrad Wolf (*1985 in Neubrandenburg, GER)



Curators: Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, Jule Hillgärtner, Nele Kaczmarek

Curatorial assistance: Franz Hempel, Raoul Klooker 












KUNST ⇆ HANDWERK

Zwischen Tradition, Diskurs und Technologien

15.11.2019-16.02.2020


Eröffnung: 14.11.2019, 19 Uhr
Kuratiert von: Barbara Steiner

Jahresausklang: Freier Eintritt ins Kunsthaus Graz! Sa, 28.12. und So, 29.12., jeweils 10–17 Uhr








Das Kunsthaus Graz lädt Sie am letzten Wochenende dieses Jahres ein, die Ausstellung KUNST ⇆ HANDWERK bei freiem Eintritt zu besuchen!
Über die Ausstellung








Kategorisierungen, Definitionen und Grenzen können helfen, sich in einer komplexen Welt zurechtzufinden, mitunter führen sie allerdings zu Ausgrenzungen, Spaltungen und Hierarchisierungen. Auch die Kunstgeschichte ist voller Hierarchisierungen, die mehr oder weniger stark ausgeprägt, versteckt oder sichtbar bis heute nachwirken: Tradition und Moderne, Kunst und Handwerk, freie und angewandte Kunst, „High Art World“ und „Low Art World“, europäische und außereuropäische Kunst.

Auch diese Ausstellung setzt zunächst bei einer klassischen Grenzziehung an. Der Titel deutet eine Beziehung von Kunst und Handwerk an, doch die beiden Begriffe sind voneinander getrennt. Diesen kann man im Sinne eines Innehaltens oder auch eines Stotterns lesen, als ein ins Stottern geratenes Verhältnis zweier Bereiche, die ihr Zueinander immer wieder neu ausloten müssen. Das Signet für diese Ausstellung, entwickelt von modern temperament Berlin, spricht von diesen über Jahrhunderte gehenden Austauschverhältnissen und Positionswechseln in den Hierarchien von Kunst und Handwerk, Handwerk und Kunst.

Die Ausstellung fragt danach, wie heute ein fruchtbarer Dialog zwischen Kunst und Handwerk aussehen könnte, und rückt beide in einen größeren gesellschaftlichen Zusammenhang. Sie vermittelt zwischen zeitgenössischer Kunst, Handwerk und neuen Technologien, zeichnet Kulturtransfers über nationale Grenzen hinweg nach, erkundet Zwischenbereiche, Übergangszonen und lässt opake Räume zu. Die Bedeutung und Wertschätzung des Handwerks als wesentlicher Bestandteil materieller Kultur, kultureller Identität und Gemeinschaft wird dabei mit sozialen sowie ökonomischen Verhältnissen und Produktionslogiken in einer globalisierten Welt zusammen gedacht.​

Mit Werken von Azra Akšamija, Olivier Guesselé-Garai, Plamen Dejanoff, Olaf Holzapfel, Antje Majewski, Jorge Pardo, Slavs and Tatars, Haegue Yang und Johannes Schweiger.

In Kooperation mit Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig und Kestner Gesellschaft Hannover







   




From 22 March to 16 June 2019, the Gropius Bau explores the concept of crafts and handmade processes in Berlin’s contemporary art scene, taking its history as a former museum for decorative arts and educational institution as a starting point. When Dorothy Iannone serenaded her friend Mary Harding in 1977, she sang an avowal to the city of Berlin, a place she had moved to only a year before with the DAAD Artists-in-Berlin programme and where she has lived ever since. Her line “And Berlin will always need you” forms the title of the first exhibition presented at the Gropius Bau in 2019.
And Berlin Will Always Need You. Art, Craft and Concept Made in Berlin is a distinctly contemporary art exhibition that sheds light on artists’ practices in the city. Presenting an evocative series of existing and newly commissioned works the exhibition engages with traditional methods of production, aesthetics and materiality, and examines historical artefacts and objects. Read more
With works by Nevin Aladağ, Leonor Antunes, Julieta Aranda, Alice Creischer, Andreas Siekmann an the Brukman workers, Mariechen Danz, Haris Epaminonda, Theo Eshetu, Olaf Holzapfel, Dorothy Iannone, Antje Majewski and Olivier Guesselé-Garai, Willem de Rooij, Katarina Šević, Chiharu Shiota, Simon Wachsmuth and Haegue Yang
Curated by Natasha Ginwala and Julienne Lorz
    

   

    The MOLAF's Installment No. 21

    February 28 – May 12, 2019
    Darling Foundry, Montreal, Canada
    OPENING RECEPTION Thursday, Feb. 28th from 18.30 to 22.00


    Featuring works from the collection by:
    INGRID FURRE + OLOF NIMAR (NO/SE)
    JASON DE HAAN (CA)
    ANTJE MAJEWSKI + OLIVIER GUESSELÉ GARAI (DE)
    SERGE MURPHY (CA)
    JADE YUMANG (CA)


 


How to talk with birds, trees, fish, shells, snakes, bulls and lions


Eine Ausstellung von Antje Majewski mit Agnieszka Brzeżańska & Ewa Ciepielewska, Carolina Caycedo, Paweł Freisler, Olivier Guesselé-Garai, Tamás Kaszás, Paulo Nazareth, Guarani-Kaiowa & Luciana de Oliveira, Issa Samb, Xu Tan, Hervé Yamguen

 An exhibition by Antje Majewski with Agnieszka Brzeżańska & Ewa Ciepielewska, Carolina Caycedo, Paweł Freisler, Olivier Guesselé-Garai, Tamás Kaszás, Paulo Nazareth, Guarani-Kaiowa & Luciana de Oliveira, Issa Samb, Xu Tan, Hervé Yamguen


Ina Dinter
Kuratorin der Ausstellung / Exhibition curator
Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart – Berlin

Aleksandra Jach
Kuratorin der Ausstellung / Exhibition curator
Exhibition curator
Muzeum Sztuki, Łódź

16.11.2018–12.5.2019

Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart – Berlin
Staatliche Museen zu Berlin
Invalidenstraße 50/51
10557 Berlin





FLOW MOTŁAWA vol.3 startujemy!
Zapraszamy do GGM2 przy ul. Powroźniczej w piątek 22 czerwca o godz. 19.00 na wernisaż wystawy “W Dzikiej Kocham się Wiśle”, która jest efektem ubiegłorocznej edycji projektu FLOW/PRZEPŁYW.

Podczas wernisażu wystąpi duet Małpeczki (Maria Toboła, Maria Kozłowska), który wcieli się w mistrzynie ceremonii, oraz Małgorzata Nierodzińska z performansem “Kolekcjonerka przytuleń”.

Wystawę będzie można oglądać od 23.06. do 06.07.2018, od wtorku do niedzieli od 12.00 do 19.00. Wstęp bezpłatny

Wystawę zamknie 6 lipca wieczór performatywny “Sonda ostateczna”, po którym nastąpi wypłynięcie na wiślane wody.

Artyści: Dobrawa Borkała, Agnieszka Brzeżańska, Anna Brzozowska, Jakub Gliński, Justyna Górowska, Adam Gruba, Jakub Falkowski, Olivier Guesselé-Garai, Elżbieta Jabłońska, Karolina Karwan, Paulina Kitlas-Śliwińska, Izabela Koczanowska, Tomasz Kopcewicz, Grupa Luxus (Ewa Ciepielewska, Jerzy Kosałka, Małgorzata Plata, Pawel Jarodzki, Bożena Jarodzka, Szymon Lubiński), Antje Majewski, Cecylia Malik, Małpeczki (Maria Kozłowska, Maria Toboła), Tomasz Mróz, Muzealne Biuro Wycieczkowe (Tomek Pawłowski, Rafał Żarski), Gosia Nierodzińska, Dominika Olszowy, Franciszek Orłowski, Sławomir Pawszak, Katarzyna Przezwańska, Karol Radziszewski, Szymon Rogiński, Helena Siemińska, Emilia Sobczuk, Michał Szlaga, Małgorzata Szymankiewicz, Angelica Teuta, Tomasz Wawak, Dorota Walentynowicz, Alicja Wysocka, Patryk Zakrocki, Zuzanna Ziółkowska-Hercberg
Kuratorki: Agnieszka Brzeżańska, Ewa Ciepielewska, Tomek Pawłowski
https://www.facebook.com/flowprzeplyw/
flowczyliprzeplyw@gmail.com



UNTRAGBAR. VON DER SEHNSUCHT NACH VERÄNDERUNG
UNBEARABLE. LONGING FOR CHANGE

Kunst- und Kultursommer 29. April 29. Juli 2018
Der Kunstverein KISS im Schloss Untergröningen präsentiert eine große Ausstellung zum Traum des Menschen von einem anderen Dasein. Ziel ist ein Wechsel der Perspektive. Es geht darum, innerhalb der Gegenwartskunst der Fähigkeit nachzuspüren, sich in andere hineinzuversetzen. Im Fokus stehen dabei soziales Gefälle, die Einschränkung von Freiheit und das Verhältnis zwischen Zivilisation und Natur. Auf einer Fläche von rund 1000 qm vereint die Ausstellung 95 Werke unterschiedlichster Medien wie Installation, Plastik, Film, Fotografie, Malerei und Graphik.
Wie beeinflusst koloniale Geschichte unsere zwischenmenschlichen Beziehungen? Welche Blüten treibt unser Zwang, immer besser sein zu wollen als die anderen? Sperren wir uns freiwillig ein, obwohl wir glauben, nach Freiheit zu streben? Wie können wir mit der Natur in einen Dialog auf Augenhöhe treten? Viele Exponate der Ausstellung fordern Empathie und Respekt ein für jene, die in unserer Gesellschaft bisher wenig Beachtung bekommen. Andere laden zum Dialog ein mit dem, was wir kaum kennen oder was uns fremd erscheint. Weitere zeigen liebgewonnene zivilisatorische Werte und deren Kehrseiten, die oftmals aus unserem Blickfeld geraten.
Der angestrebte Perspektivwechsel betrifft unterschiedliche Kulturen dieser Welt, Mensch und Landschaft, Mensch und Tier sowie Gegenstände. Die Künstlerinnen und Künstler mit Wurzeln in Finnland, Frankreich, Kamerun, Mexiko, Nigeria, Polen, Ungarn, Südkorea, Südtirol und Deutschland setzen sich mit ihrer Herkunft und aktuellen gesellschaftlichen Fragen auseinander. Einen weiteren Dialog bildet der inhaltliche und gestalterische Ortsbezug einzelner Arbeiten zum Ausstellungsort Schloss Untergröningen.

Alle Künstlerinnen und Künstler der Ausstellung
Tilmann Eberwein / Tanja Maria Ernst / Filderbahnfreundemöhringen FFM / Olivier Guesselé-Garai / Konrad Henker / Martina Kuhn / Seulmina Lee / Anja Luithle / Tea Mäkipää / Antje Majewski / Gabriela Oberkofler / Anne Römpp / Gabriel Rossell-Santillán / Uwe Schäfer / Katrin Ströbel
/ Emeka Udemba


Ort Kunstverein KISS im Schloss Untergröningen, Schloss, 73453 Abtsgmünd-Untergröningen Eröffnung Donnerstag, 26. April 2018 um 19.30 Uhr
Dauer 29.04. 29.07.2018 Öffnungszeiten Sa 13 18 Uhr, So 11 18 Uhr, 1.5., 10.5., 21.5., 31.5. 11- 18 Uhr Information www.kiss-untergroeningen.de
Kuratorenführungen So, 27.05., 14 Uhr und So, 03.06., 14 Uhr. Weitere Führungen und Veranstaltungen auf der Website und auf Anfrage.
Kuratorin Marjatta Hölz, Stuttgart

Der Kunstverein KISS wird gefördert von Gemeinde Abtsgmünd, Ostalbkreis, Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg, Arbeitsgemeinschaft Deutscher Kunstvereine (ADKV), Alfred Ritter GmbH & Co. KG, Schreinerei Riek, Merz Freeform Technologies, Rommelag, Kreissparkasse Ostalb, Theodor Lang GmbH Omnibusverkehr Spedition, Red Werbetechnik Textildruck.











OLIVIER GUESSELÉ-GARAI
TAK TAK NEM NEM
09.12.2017 - 10.03.2018


Wernisaż / Opening: 09.12, 18:00



Godziny otwarcia / Opening hours:  śr-pt / wed-fri 15:00-19:00   |   sob / sat 13:00-17:00

Londyńska 13, 03-921 Warsaw, Poland    |    +48 517 09 16 77    |    galeria@polamagnetyczne.com    |    www.facebook.com/polamagnetyczne    |    




"The Shadow of the Sun"
Olivier Guesselé-Garai & Antje Majewski
Curator: Aurelia Nowak
Opening of the exhibition: Tuesday, 24.10.2017, 7.00pm
Duration of the exhibition: 25.10 - 09.12.2017
Zona Sztuki Aktualnej, ul. Plac Orła Białego 2, Szczecin
Olivier Guesselé-Garai and Antje Majewski investigate the cultural commodification of objects made in the traditional art of Cameroon. They question the change that takes place in the function and significance of certain objects which have been transported to Europe to be exhibited, archived and preserved since the time of European colonialism in Africa. Through this process, these culturally imbued items have been removed from their original functions and stripped of their contexts. The artists developed the idea for this exhibition after visiting Szczecin's National Museum, where they found objects originating from Cameroon. Working closely with the director of the Department of Non-European Cultures, Ewa Prądzyńska, they admired a collection of cache-sexe (Pikuran): pieces of beadwork to be worn around the hips from the North of Cameroon. They were also interested in basketry and in other items, and decided to go for a research trip to Cameroon in the spring of 2017.
Olivier Guesselé-Garai was inspired by the bright colors and geometric elements of the cache-sexe. As an artist he works on enlarging the concept of abstract geometric art, which he finds in the cache-sexes as well as in Europe's pictorial tradition. Guesselé-Garai presents adaptations of the "cache-sexes" executed by a Cameroonian craftswoman after his own designs. Other works were commissioned from basket weavers. Guesselé-Garai's research in Cameroon, the country of his paternal roots, allowed him to deepen his knowledge of traditional geometric forms and to transform them into a contemporary conceptual language.
Reference is also made to Poland in various ways; by creating a black design for the cache-sexe and giving them a title that refers to the "Black Protest" (#czarnyprotest) against the country's much-debated anti-abortion bill, as well as alluding to Edward Krasinski's blue line and spear.
Antje Majewski's video interview with the modern-day Yaoundé artisans responsible for producing cache-sexe shows that the making of the cache-sexe itself has evolved from the production of a traditional item of clothing to an art-form marketed towards mostly European and American collectors, who purchase the cache-sexe "to hang them on the wall just like paintings". Traditional designs have given way to a multitude of colours and forms, because the collectors value inventive designs. Meanwhile, the village itself had been obligated to "remake the tradition" – to weave new cache-sexes for the occasions of traditional dance, because all the originals had been sold. Majewski's second video, The Birds of Cameroon, shows birds in various situations. The film talks about the relationship of human beings to birds – while most of the time, they are simply seen as meat, on another occasion they can become the double of one's own soul. This video is shown alongside an installation, consisting of a painting of a chicken basket; a chicken basket on loan from the National Museum in Stettin; and a chicken basket that the artists brought back from Cameroon.
The exhibition "The Shadow of the Sun" is connected to the private history of Antje Majewski and Olivier Guesselé-Garai. Both artists have multinational roots: Majewski is German of partly Polish origin and Guesselé-Garai is French of Hungarian and Cameroonian origin. Both see this exhibition as an opportunity to follow the trails of a mixing and shifting of cultures that can happen through both violent and peaceful events in history.
Please visit us also on Facebook:
The show "The Shadow of the Sun" by Olivier Guesselé-Garai and Antje Majewski coincides with a group show "The Shadow Waiting for the Full Moon" at Obrońców Stalingradu 17, which opens also on the 24 October at 8:30PM





 




Galerie im Körnerpark
23.01.–03.04.2016, Di–So 10–20 h
Vernissage: 22.01.2016 18–22 h

Art & Anthropology. Ethnographische Bezüge in der zeitgenössischen Kunst
 
Künstler*innen:
Antje Engelmann, Nina Fischer & Maroan el Sani, Olivier Guesselé-Garai, Susan Hiller,
Olaf Holzapfel, Riikka Kuoppala, Cyrill Lachauer, Nadia Lichtig, Antje Majewski, Maix Mayer, Gabriel Rossell Santillán, Thabiso Sekgala und Mathilde ter Heijne.
 
Kuratiert von Heike Fuhlbrügge und Christine Nippe
 
Art & Anthropology nutzt ethnographische Methoden, um Bilder des Anderen aufzuspüren: Sprachenvielfalt und unterschiedliche Perspektiven, Eigenes und Fremdes prägen den vielstimmigen Dialog der Ausstellung. Gemeinsam aktualisieren die Beteiligten den Ethnographic Turn in der Kunst. Sie befragen Identitäten, Formen des Zusammenlebens und Sehnsüchte heute.
Die Werke sind dabei von der Auseinandersetzung mit der europäischen Kolonialherrschaft und ihren bis heute spürbaren Folgen sowie durch die aktuellen Verschiebungen im Spätkapitalismus geleitet. Gemeinsam stellen wir uns die Frage: Wie lassen sich mit Mitteln der Kunst alternative Wege des Denkens und Handelns in der Nach-Globalisierung entwickeln? Anschließend an die Writing Culture Debatte, die Mitte der 1980er-Jahre die postkoloniale Ethnologie nachhaltig bewegte, möchte das Projekt einen poetischen Möglichkeitsraum für die Auseinandersetzung mit Identitätsfragen auf Augenhöhe eröffnen. Die künstlerischen Feldforschungen führen uns in so unterschiedliche Kontexte wie Argentinien, Brasilien, Deutschland, Namibia, Mexico oder die Türkei. Gemeinsam fordern die Arbeiten klassische Vorstellungen von kolonialen Expeditionen heraus und erschaffen häufig neue kollaborativ inspirierte Formen. Die Medien reichen von Installation, Film, Fotografie bis hin zu Objets Trouvées.
Das Projekt wird gefördert vom Bezirksamt Neukölln von Berlin, Fachbereich Kultur, und dem Finnland-Institut in Deutschland.
Galerie im Körnerpark Schierker Str. 8, 12051 Berlin Tel. +49(30) 5682 3939.
galerien@kultur-neukoelln.de. Öffnungszeiten: Di-So 10-20 Uhr